Van onveilige naar veilige straat
Op 30 december 2010 overleed de 14-jarige Virginie Valk na een ernstig ongeluk op de hoofdstraat in Driebergen. Naar aanleiding van dit vreselijke voorval besloot de gemeente Utrechtse Heuvelrug de gevaarlijke straat aan te pakken. Jaren waren er nodig om uit te vogelen hoe de straat veiliger kon worden. In het voorjaar van 2016 startten de werkzaamheden die tot augustus zullen duren. Natuurlijk ondervinden heel veel mensen er last van en natuurlijk wordt daar flink over gemopperd. Terecht, maar een veiliger Hoofdstraat is het wel waard. Wie wil nou meemaken wat de ouders van het meisje meemaakten en maken?
Stoplichten
Om het verkeer te reguleren is er een omleidingsroute door een ander deel van het dorp. Langs deze weg lopen en fietsen veel kinderen, oudere mensen en mensen met een visuele beperking. Op deze nu heel drukke Arnhemsebovenweg zijn tijdelijke stoplichten geplaatst om de doorgang van het verkeer te stroomlijnen. Gevolg is dat je als verkeersdeelnemer soms best lang moet wachten, ja wel minstens 5 minuten. De meesten doen dat, want we hebben met elkaar afgesproken dat rood betekent dat je moet stoppen. In het belang van ieders veiligheid. En sommigen stoppen niet, rijden door de berm het brede fietspad op en zo nodig (om fietsers te passeren) over het trottoir. Met flinke vaart, want dan ben je lekker snel waar je wezen moet. En is de kans gepakt te worden kleiner.
Éénrichtingsverkeer
De winkelstraat van Driebergen kent sinds jaar en dag éénrichtingsverkeer, behalve voor fietsers. Dat maakt de straat rustig, overzichtelijk en veilig zolang iedereen zich aan de verkeersregels houdt. Maar ach, automobilisten moeten soms vanwege de werkzaamheden die op de hoofstraat plaatsvinden een heel stuk omrijden, ja ook wel minstens 5 minuten, om op de plaats van bestemming te komen. Dus besluiten sommigen van hen (minstens 30 per dag) om maar even een shortcut te nemen en tegen de rijrichting te rijden om hun doel te bereiken.
Gewenst en ongewenst gedrag
In beide hierboven beschreven situaties laten de automobilisten ongewenst gedrag zien. Ongewenst gedrag draagt niet bij het beoogde doel veiligheid in het verkeer voor alle weggebruikers. Integendeel. Gewenst gedrag in deze situaties is dat iedereen zich aan de regels houdt, dus samen met anderen wacht op het stoplicht en braaf de omleidingsroute rijdt.
Consequenties
Ongewenst gedrag houdt stand wanneer de consequenties ervan het gedrag stimuleren. Omdat je 1) Iets krijgt wat je wilt hebben. In dit geval sneller thuis bent. En 2) Je iets vermijdt dat je niet wilt hebben. In dit geval tijdverlies door wachten op het stoplicht. Gewenst gedrag kan zich ontwikkelen door consequenties die het gedrag verminderen. Omdat je 1.) Iets krijgt wat je niet wilt hebben. Bijvoorbeeld een bekeuring van een politieagent. En 2) Je iets verliest dat je niet kwijt wilt. In dit geval veiligheid of het geld dat je voor een boete moet betalen.
Handhaving?
Tot op heden lijkt het er op dat de automobilisten hun gang mogen gaan. Er vindt voor zover bekend (nog)geen controle plaats. De automobilisten worden dus beloond voor hun ongewenste gedrag en razen voort. Wat zou er gebeuren als er consequenties zouden worden toegepast om het ongewenste gedrag om te vormen in gewenst gedrag?
Organizational Behavior Management (OBM) is een manier om prestatieverbetering te bereiken door gedragsverandering. Er wordt bepaald wat de te behalen doelen zijn en welk gedrag (gewenst) helpend is in het behalen van die doelen en welk gedrag (ongewenst) dat tegenwerkt. Door te sturen op de consequenties van het gewenste gedrag blijkt, na enige oefening, dat het gewenste gedrag het wint van het ongewenste waardoor de beoogde doelen worden bereikt. Meer weten over OBM? Op 4 juli vindt een kennismakingsworkshop plaats over OBM in IJsselstein. Interesse? Ga naar www.coachingcarrousel.com of naar de FB-pagina van de CoachingCarrousel. Ook kun je het praktische handboek over OBM van Francine ten Hoedt en Philine Spruijt ‘Het a,b,c van OBM, prestatieverbetering door gedragsverandering’ bestellen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..